Malmö Stadsteater har inviteret instruktør Sargun Oshana og scenograf David Gehrt over sundet. De har skabt en ultramoderne visuel og auditiv udgave af Romeo og Julie, der forførende flot og kropsligt mærkbar taler om krigens meningsløshed til alle tider.
En pianist skrider over scenen, ruller tæppet fra og slår tonen an. “Speak now and forever hold your peace,” læser vi på den flimrende rulletekst, før karaktererne fra Romeo og Julie begynder at defilere forbi bagtæppets skiftende billeder i et stumfilmformat, der sender tankerne mod horroruniverset i Dr. Caligaris kabinet (1920).
Da Romeo møder Julie knækker filmen
“Der findes ingen verden udenfor Verona,” siger Romeo teatralsk og næsten barnagtigt, da han midt i forestillingen opfordres til flugt for det hævnmord, han har begået. Romeo er, som de øvrige karakterer, fanget i slægterne Capulet og Montagues fjendskabsfængsel, hvilket indfanges med visuel præcision og sanselighed i stumfilmens sort/hvide univers, hvor figurer karikeres i den filmiske gentagelsestvang, der mimer slægtsfejdens indbyggede idiotiske inerti.
Først da Romeo møder Julie knækker filmen og de træder frem som mennesker af kød og blod. Måske på vej ind i et nyt fængsel af ung kærlighed, der nok er ren, men også sættes i lys lue af omgivelsernes modstand og ender med at brænde dem op. Historien er ikonisk og Sargun Oshanas iscenesættelse indfanger hele spektret fra fjerlet forelskelse over afmagt og dyb fortvivlelse til tragediens handlekraftige, men meningsløse fuldbyrdelse.
Børnene leger kærlighed
Sargun Oshana leger med tekstens tvetydighed og laver egentlig to forestillinger i én med første dels underliggende komiske tone og anden dels fuldtonede tragedie. Komikken finder vi i stumfilmsuniversets musikalsk swingende, fortællende Cheek to Cheek spændt op mod karakterernes melodramatiske gestik og gakkede gangarter, og vi finder den i Julies vidunderlige urkald på Romeo, før hun springer i hans favn.
Børnene leger kærlighed – og havde de voksne dog blot ladet dem lege. Men trods alle tilbud om at skifte retning fastholder de fjendskabet og Romeo må hævne mordet på sin slægtning og da splintres det sort/hvide i rødt og forvandles til et sitrende hvidt helvede med karakterer a la A Clockwork Orange.
“Kom nat, kom Romeo,” kalder Julie, mens Love will tear us apart glider over lysskiltet på klaveret, der ikke længere swinger, men udsender knitrende skrig og hvæsende, sfæriske lyde. Ingen hører hendes kalden, mens døden zombieagtigt vandrer om sceneriet, hvor voksne menneskers liderlighed og blinde vilje til magt sætter den uundgåelige kurs mod undergang i en eksplosion af lyd og farver.
Abstrakt mareridts-rave
Klara Hodell og Rasmus Savic er midt i vanviddet meget moderne udgaver af Romeo og Julie. Ungdommeligt overmodige, men også sårbare i virakken, men måske mest af alt kropsligt mærkbare og derfor rammer de i hjertet. Mari Götesdotter er hjerteskærende som Julies patroniserede mor, mens Susanne Karlsson veksler flot mellem kærlig amme og lysten grev Paris. André Gatu skræmmer som den katatoniske vandrer med dommedagsrøsten, Balthazar, mens Martin Hendrikse er fuldstændig rablende uhyggelig som patriarkatets talerør, Julies far.
Det er en fremragende ensemblepræstation, der forløser iscenesættelsens dobbeltgreb godt hjulpet på vej af David Gehrts enkle, men minutiøst gennemførte og særdeles virkningsfulde scenografi, der sammen med lyssætningen forener den filmiske inspiration med et abstrakt mareridts-rave-inspireret slutbillede.
Ultramoderne parafrase over krigens meningsløshed
Ramez Mhaannas kompositioner og stærke sceniske fremførelse fuldender en moderne Romeo og Julie, som selvfølgelig kan ses som en parafrase over krigen i Gaza, som den har kunnet ses som en kommentar til krigens meningsløshed til alle tider.
Det vanvid rammer opsætningen klokkeklart, ligesom det urene i selv den reneste kærlighed. Den visuelt og auditivt bårne iscenesættelse viser os det blot fra en anden vinkel, og bliver samtidig ultramoderne i sammensætningen af de forskellige elementer.
Tekst: William Shakespeare. Oversættelse: Göran O. Eriksson. Instruktion og bearbejdning: Sargun Oshana. Scenografi og kostumer: David Gehrt. Lys: Marcus Philippe Gustafsson. Komposition og musik: Ramez Mhaanna. Masker: Åsa Trulsson. Dramaturg: Anton Elmgren.
Medvirkende: Klara Hodell, Rasmus Savic, André Gatu, Martin Hendrikse, Mari Götesdotter, Susanne Karlsson og musiker Ramez Mhaanna.
Romeo och Julia spiller 2. december 2023 – 27. januar 2024 på Malmö Stadsteater, Intiman.