Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Ny festival sætter fokus på følelsen af ubehag

Publikum får udfordret deres komfortzone, når Toaster og Live Art Danmark præsenterer kuraterede værker på performancefestivalen Managing Discomfort. Temaet for festivalen er ubehag. Den er kurateret af Liv Helm, Henrik Vestergaard, Miriam Frandsen og Ellen Friis, og der er fælles konsensus om, at ubehag er en fælles grundfølelse, vi fortrænger. 

Performancefestivalen Managing Discomfort byder på performanceværker fra 16 danske og internationale billed- og scenekunstnere.  

Fælles for de kuraterede kunstnere er deres arbejde med at skubbe publikum ud af deres komfortzone, aktivere et ubehag og undersøge, hvordan dette ubehag håndteres i fællesskab. Forleden performede finske Teo Ala-Ruona sin autobiografiske horror-performance Lacuna, der var et slagkraftigt opbud af vrede, angst, frustration og blottet krop i jagten på at finde et selv. Finske Maria Metsalus værk, The Well, bød på en dystopisk performanceduet, hvor tisset løb fra performerens bukser og banede vej for et kropsligt og mentalt slip. 

The Well af Maria Metsalu kan opleves på Managing Discomfort. Foto: ISCENE
The Well af Maria Metsalu kan opleves på Managing Discomfort. Foto: ISCENE

Ubehag en del af den moderne verden

Miriam Frandsen, der er kurator, dramaturg og projektleder på Toaster, ser ubehaget fylde meget i den moderne verden – men i en tabuiseret form.

Det er en følelse, som er allestedsnærværende, men i stor grad bliver tabuiseret

”Vi har valgt at fokusere på ubehag, fordi det er en stor del af dét at være i live i dag. Det er en følelse, som er allestedsnærværende, men i stor grad bliver tabuiseret. Vi ser ikke døde kroppe, og vi gemmer vores syge og handicappede væk. Vi oplever ikke den voldelige undertrykkelse af kvinder og homoseksuelle, som gennemsyrer andre dele af verden. Volden og hadet findes også i Danmark, men det er mindre samfundsstrukturelt. Indtil nu har vi været forskånet for de store klimakatastrofer, men mange har følelsen af, at denne tilstand ikke kan vare ved. Der hersker en slags stilhed før storm, som jo er dybt ubehagelig og angstprovokerende i sig selv – ikke mindst fordi den er så diffus,” siger Miriam Frandsen.

Miriam Frandsen, Kurator, dramaturg og projektleder for TOASTER. Foto: Camilla Winther
Miriam Frandsen, Kurator, dramaturg og projektleder for TOASTER. Foto: Camilla Winther

En udforskning af personlige udfordringer 

På festivalen præsenteres værker i flere formater i form af ny live art, koreografi og performance fra hele Europa, hvor kunstnere udforsker personlige udfordringer som fx køn, krop, etnicitet, sygdom og psykisk helbred. Ellen Friis, der er den ene af de to grundlæggere af Live Art Danmark, fortæller: 

”Værkerne er ikke fiktive. Både udfordringer og performere er helt reelle. Den britiske performer Martin O’Brien lever fx på lånt tid med cystisk fibrose og udsætter sin krop og publikum for lange udholdenheds-performances i værket An Ambulance to the Future (The Second Chance). Og Aaron Williamson bemærkede, at Husets teatersal ikke er tilgængelig for folk i kørestol. Derfor vælger han at lade publikum stå nede på gaden, mens han selv optræder i et vindue i Let Down Your Hair.”

Ellen Friis, grundlægger af Live Art Danmark. Foto: Ellen Friis
Ellen Friis, grundlægger af Live Art Danmark. Foto: Ellen Friis

Kunsten som katalysator for at flytte grænser 

For kuratorgruppen har det været en ambition at præsentere en lang række kunstnerisk stærke performanceværker, hvor kunsten tilbyder et mulighedsrum, som kan flytte grænser. Grænser, der skal rykkes, så vi kan forandre vores blik på hinanden og tale om følelser, som umiddelbart ikke er behagelige. 

”Jeg håber, at publikum får mere mod på at omfavne og leve med ubehaget i stedet for at flygte fra det eller gemme det væk. Jeg tror kun, vi bliver livsduelige, når vi har en vis modstandskraft over for de ting, der er svære. Det handler om, at vi får et fælles sprog, så vi kan tale sammen om det ubehagelige. Det sprog, håber jeg, vi er med til at give publikum, så de bliver mere reflekterede og bevidste om emner og mennesker, de måske ikke før har haft den store forståelse for,” forklarer Miriam Frandsen.

Lacuna af Teo Ala-Ruona var et af værkerne på Managing Discomfort festivalen. Foto: El Hogg
Lacuna af Teo Ala-Ruona er et af værkerne på Managing Discomfort festivalen. Foto: El Hogg

”Vi vil gerne udfordre publikum med en smule discomfort. De må gerne gå chokerede, imponerede, overvældede hjem. Da teatret er et sted, hvor publikum og performere har og skaber oplevelser sammen, vil publikum sikkert også føle sig prikket til at opnå nye indsigter i løbet af en aften. Og så vil vi gerne lokke en ung generation i teatret,” supplerer Ellen Friis.  

De må gerne gå chokerede, imponerede, overvældede hjem

Performancefestivalen Managing Discomfort er i fuld gang. I morgen, torsdag, stilles der tematisk skarpt på det ubehag, som kan opstå, når mennesker mødes på nettet uden et fysisk nærvær, og på den ubehagelige kendsgerning, at Danmark er et af de mest forgældede lande. 

Managing Discomfort løber frem til og med den 19. april 2024. Se hele programmet her.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Toaster med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...