Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Horsens Teaterfestival har godt fat i de unge

Lange køer med forventningsfulde, unge mennesker er nok mest noget, man forbinder med koncerter eller hypede lagersalg. Men det var ikke desto mindre også...
Annonce

DYNAMO: “Vi har skruet helt op for residencies, så endnu flere kunstnere kan få gavn af vores scene og cirkusfaciliteter”

Hos DYNAMO i Odense har man brugt den seneste nedlukning konstruktivt ved at give plads til kunstneres kreative arbejdsprocesser, fortæller kunstnerisk leder Gry Lambertsen i dette interview med ISCENE.

Annonce

Hvad har I på DYNAMO gjort i denne sæson, hvor alt har været lukket?

På DYNAMO har vi valgt at bruge de aflyste forestillinger og den ledige tid på scenen til at udvide vores residency-program og invitere endnu flere kunstnere ind og skabe forestillinger og prøve nye idéer af. Så I stedet for at have et tomt hus og gå og vente på bedre tider, inviterer vi artister og scenekunstnere ind til at skabe nye værker, som de forhåbentlig kan vise her hos os senere. 

Selv hvis de ikke kan vise deres værker her, kan vi glæde os over, at artisterne har haft mulighed for at arbejde og producere nyt materiale, som de kan leve af på den anden side af nedlukningen.

Ud over vores planlagte residency-program har vi siden den første nedlukning i marts 2020 haft fire internationale og syv nationale residencies, der blev skabt på grund af aflysninger i forestillingsprogrammet. Og i takt med forlængelsen af nedlukningen stiger antallet af kunstnere i residencies.

Et år uden at kunne skabe noget, tjene penge eller holde sin cirkuskrop ved lige, kan i sidste ende betyde, at nogle artister og kunstnere er nødt til at opgive deres kunst og finde et andet erhverv. Hvis vi har været med til at understøtte dem og sørge for, at der bliver produceret mere spændende scenekunst under en pandemi, så er jeg mere end glad. Det er her, det giver ekstra meget mening at have et hus for cirkus midt i Odense.

Annonce

LÆS OGSÅ: Pigeon Superstition – nytryl og psykologiske mekanismer

Hvordan har I forholdt jer til den uvisse situation, hvor ingen vidste, hvornår I måtte åbne igen?

Vi tror på, at vi kan gennemføre forestillinger sikkert, så snart vi får lov. Vi planlægger derfor at kunne gennemføre alle forestillinger på programmet, indtil vi får andet at vide. De forestillinger, der bliver påvirket af nedlukningen, forsøger vi at flytte til senere på året eller en senere sæson.

Og mens nedlukningen står på, er vi konstant i kontakt med kunstnere fra ind- og udland, som har fået ændret deres planer, som har måttet aflyse rejser, forestillinger og residencies. Så arbejder vi for at hjælpe, så mange vi kan og sikre, at der også er en levende cirkusbranche på den anden side.

dynamo workspace odense
Kompagniet Below Zero, der var i residency på DYNAMO i 2020. Foto: Cosmin Cirstea.

Hvad har I gjort anderledes under denne nedlukning ift. under den første i 2020 – og hvorfor?

Under den første tid af nedlukning sidste år stod DYNAMO helt tomt, og jeg havde helt ondt i maven ved tanken om alle de kunstnere, der havde brug for steder at arbejde. I cirkusbranchen laver man tit sin forestilling i residencies, hvor kunstnerne rejser rundt og er 2-3 uger i forskellige produktionshuse og teatre. Hvis produktionshusene er lukket ned, kan de ikke skabe deres forestillinger og har ikke noget at vise frem, når en nedlukning er slut. 

Under den første lock down var vi lidt mere forsigtige, da det var en ukendt situation at navigere i. Energien blev brugt på at finde ud af, hvad der kunne lade sig gøre. Kommer vi til at overleve det her? Hvad betyder det for os som organisation? Kan vi få del i hjælpepakkerne? Kan vi beholde støtten? Hvordan skal kontrakterne se ud? Sådan set bare meget administrativt arbejde.

LÆS OGSÅ: Cirkusfestival tager fat om branchens problematikker i udvidet festivalprogram

I den næste lock down har vi været skarpere på retningslinjerne, og har derfor haft residencies under hele perioden. 

Vi er så glade for, at vi denne gang kan holde åbent for produktion, og vi har skruet helt op for residencies, så endnu flere kunstnere kan få gavn af vores scene og cirkusfaciliteter nu, hvor de ikke må spille for publikum.

Hvilke erfaringer har I gjort jer, som I tager med videre på den anden siden af Corona?

På DYNAMO har der altid været kort vej fra tanke til handling, og under denne nedlukning har vi set, hvor stort behovet for residencies i produktionshuse er – særligt når kunstnerne ikke har mulighed for at optræde. Det vil vi have med os i andre situationer, hvor vi har mulighed for at bruge vores produktionshus og scene til at støtte andre i branchen.

Vi har fået udvidet vores netværk internationalt blandt artister og organisationer, og set en masse spændende scenekunst undervejs i skabelsen, så vi har masser af spændende forestillinger at vise de kommende sæsoner, når vi må åbne op igen.

Læs mere om DYNAMO her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og er medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce