Populært lige nu

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...

Endnu et stort tab for den danske dansescene

Flytningen af danseuddannelsen fra København til Holstebro blev - trods heftige protester fra såvel studerende og undervisere som dansemiljøet i Danmark - en realitet...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...
Annoncespot_imgspot_img

Udviklingsplatformen for Scenekunst skyder fire nye scenekunstneriske udviklingsforløb i gang

Nycirkus, dukketeater, dans og musikteater. I februar/marts giver Udviklingsplatformen for Scenekunst tid i rum til fire kunstneriske udviklingsforløb fra den frie, eksperimenterende scenekunst.

Ofte kan prøvetid i en back box være lige det, som mangler, for at scenekunstnere kan udvikle nye elementer, koreografier eller effekter til en scenekunstnerisk produktion. Det kræver nemlig tid i rum at afprøve ideer og eksperimentere for at kunne udvikle nyskabende scenekunst.

Udviklingsplatformen for Scenekunst giver i februar/marts tid i rum til fire nye kunstneriske udviklingsforløb fra den frie, uafhængige scenekunst. Fokus er på at afprøve teknikker, skabe nye elementer og udvikle kunstneriske ideer. Ud over en professionel proscenium sal på Folketeatrets Lille Turnéscene får projekterne også stillet en konsulent til rådighed. De fire projekter er udvalgt gennem TID I RUM – OPEN CALL: Hvidkildevej, som havde ansøgningsfrist d. 1. december 2021.

Nycirkus og danserens arbejde

Artister og idemagere Signe Løve Anderskov (Cikaros) og Henriette Aarup (Teater Kimone) har begge 20 års erfaring inden for nycirkus og fysisk teater. Fokus for deres kunstneriske undersøgelse er at udforske en ny cirkusrekvisit/scenografisk element – én stor kube formet af tilsammen 12 metalrør. Kuben bliver det bærende element i en nycirkusforestilling, som cirkler om temaet perspektiv. Henriette Aarup og Signe Løve Anderskov skal i løbet af det kunstneriske udviklingsforløb udvikle materiale og afsøge hvilke fysiske muligheder, kube-konstruktionen åbner op for.

Marie Topp (Visible Effects) skaber konceptbaserede koreografier på grundlag af intens bevægelsesresearch, der med udgangspunkt i et værkkoncept har til formål at sætte danseren i kropslige og følelsesmæssige tilstande, “states”. Topps værker er kendetegnede af, at alle parametre, som fx koreografi, lys og lyd, er drevet af en dramaturgi, som tager sit afsæt i danserens arbejde.
Den kunstneriske undersøgelse har fokus på at eksperimentere i et tværæstetisk felt mellem konceptuelt lysdesign og koreografi og afprøver koreografi og lysdesign til produktionen The Labyrinth.

Nye tid i rumforløb
Evi Arnsbjerg Brygmann og Bianka Drozdik. Pressefoto.

Den perfekte MUS-samtale og papir som materiale

Forestillingen M.U.S. er en nyskrevet, musikalsk komedie, som tager udgangspunkt i forestillingen om DEN PERFEKTE MUS-SAMTALE. Med forestillingen vil Solvej Kyung-Sook Christiansen og Kathrine Høj Andersen (Teater STUK) undersøge, hvordan markedskræfterne påvirker vores samfund, mellemmenneskelige relationer og det enkelte individ. Fokus for den kunstneriske undersøgelse er at kickstarte manuskriptudviklingen til forestillingen. Herunder lave research og afvikle en workshop med fokus på at generere materiale og udvikle koncept og form for forestillingen.

Evi Arnsbjerg Brygmann og Bianka Drozdik er begge  uddannet som dukkespillere ved Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin. Fokus for deres kunstneriske undersøgelse er at arbejde med papir og undersøge, hvordan papir som materiale i en æstetisk og performativ kontekst kan bringes til live, vokse og forgå.  Herunder videreudvikle den kunstneriske idé og afprøve koreografi med fokus på, hvordan papir som materiale kan fortælle historier og interagere med publikum. Projektet med arbejdstitlen Paperlicious vil i første omgang bliver præsenteret som en workshop til en konference for terapeuter, som anvender dukker i deres terapi.

Læs mere om konceptet tid i rum her.

Kilde: Pressemeddelelse, Udviklingsplatformen for Scenekunst

Seneste

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

★★★★☆☆ Amager Revyen – kærlig lokalkolorit og kæk kant i lagkagerevy 

Amager Revyen, der holder til på Teater Plays lille...
Annonce
Annonce

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Nikio og den store samurai – spændende fortælling i poetisk-filmisk iscenesættelse

I Jesper Bræstrup Karlsens Nikio og den store samurai er der ikke noget, piger ikke kan. Uanset hvad normerne foreskriver. Netop det, og den...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...