Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Nordic Street – Nordens første konference om bæredygtig scenekunst

“Kunst er vigtigere, end at vi kan få fem forskellige typer mælk i supermarkedet”. Ifølge festivalleder Jens Frimann Hansen må kunsten ikke gå på kompromis med sin autonomi i bæredygtighedens navn. Så hvordan tænker man alligevel sustainability ind i scenekunsten? Det sætter konferencen Nordic Street fokus på.

Om kort tid samles branchefolk, kunstnere og andre interesserede i det svenske og det danske for at diskutere scenekunst og bæredygtighed. Henholdsvis Helsingør og Helsingborg er værter, når Nordic Street Sustainability of the Arts for første gang løber af stablen og danner rammerne for en dialog om kunstens betingelser i en verden, der stiller stigende krav om nye tilgange og organisationsformer – også til kunsten.

Arrangørerne af Nordic Street Sustainability of the Arts er Helsingør Teater og Dunkers kulturhus, som også står bag den succesfulde gadeteaterfestival PASSAGE Festival. I et samarbejde med Catch – Center for Art, Design and Technology, CKI – Center for kunst og interkultur og Halmstad Internationella Gatuteaterfestival har de skabt et flerårigt projekt, som sigter på at skabe en platform for nordiske festivaler og scenekunstnere. Konferencen er desuden en del af H22 City Expo – Helsingborgs investering i innovative og bæredygtige løsninger.

Ingen moralske dogmer

Gennem samtaler, workshops, oplæg og ikke mindst kunstneriske performances kan deltagerne på Nordic Street se frem til en intens undersøgelse af, hvordan scenekunst og bæredygtighed samtænkes. Og netop samtænkningen er ifølge Jens Frimann Hansen, leder af Helsingør Teater, essentielt. Det er nemlig ikke konferencens sigte at opstille moralske dogmer for, hvad scenekunsten må og ikke må, når det kommer til bæredygtighed, understreger han over for ISCENE. I stedet er idéen at give ordet til kunstnere og oplægsholdere i en undersøgelse af, hvordan sustainability taler ind i scenekunsten og omvendt.

nordic street helsingør teater
Jens Frimann Hansen, leder af Helsingør Teater. Privatfoto

”En festival er noget, der foregår i en kontekst, så bæredygtighedstemaet bør helt naturligt spille ind. Som festival gør vi, hvad vi kan for at være bæredygtige – undgår for eksempel for meget transport og serverer vegansk mad. Men først og fremmest vil vi gerne have kunstnerne til at komme med inputs til, hvordan vi skal organisere vores festival i fremtiden,” siger Jens Frimann.

Hvad menes der helt konkret, når man taler om bæredygtig kunst?

”Det har vi ikke det endegyldige svar på. Krav om bæredygtighed er jo noget, vi møder alle steder – både når vi som festival skriver ansøgninger og får bevilget penge og er til møder med det omgivende samfund. Men det, vi ikke har hørt så meget om, er, hvordan kunstnerne ser på det. Vi vil gerne spørge dem: Hvad betyder bæredygtighed for jer, hvordan arbejder I med det, og hvordan skal vi som festival tilpasse os i forhold til det?”

sammen illustration passage
Illustration for Sammen af Simone Wierød

Programmeret koreografi

Svar på de spørgsmål forsøger en række scenekunstnere og videnskabsfolk således at nærme sig i løbet af de tre dage, Nordic Street varer. Konferencens bidragsydere er valgt ud fra kriterier om en veletableret praksis med at arbejde med sustainability – og så har de til fælles, at de arbejder i det offentlige rum, fortæller projektleder for konferencen, Heidi Engsig. Ordet sustainability er i denne kontekst ikke bare en smart anglificering, understreger hun i telefonen. Tværtimod har begrebet udviklet sig til at rumme en egenbetydning, som ordet “bæredygtig” ikke dækker.

”Det handler om en grundlæggende filosofi, som tænker sustainability ind i kunsten både i forhold til klima, social velfærd og innovation. Vi vil undersøge, om vi kan eksperimentere med nye formater – for eksempel inden for det digitale og lokal forankring,” fortæller Heidi Engsig.

En kunstner, som forener netop disse tilgange, er den danske koreograf Simone Wierød, der optræder med performancen SammenNordic Street. Her har hun skabt en data-koreografi inspireret af ”computerens binære 0 og 1” – det vil sige ud fra en programmering, der ligner den, computere skaber ud fra. Det tekniske benspænd behøver publikum, som selv medvirker i forestillingen, dog ikke bekymre sig om. De modtager blot instruktioner gennem høretelefoner og skaber på den måde en ”levende skulptur”. Ved at bruge det lokale publikum i forestillingen – i denne omgang Helsingørs beboere – gør Wierød sin performance turnébæredygtig.

Til bords med bier

En anden bæredygtig scenekunstpraksis, Nordic Street-deltagerne kan stifte bekendtskab med, er Secret Hotels. I Banket for bier indvies publikum i biernes verden siddende om et langt bord i grønne omgivelser. Hvilke dufte og sansninger møder et af verdens mest produktive væsener på daglig basis? Hvilke miljømæssige udfordringer står bier over for? Det gør kunstneren bag, Christine Fentz, deltagerne klogere på, når hun i en workshop tilbyder et kig ind i sin praksis, som kombinerer kunst og videnskab.

banket for bier secret hotel
Banket For Bier, Secret Hotel. Foto: Karsten Piper

Udover performances og workshops inviterer Nordic Street til debatter om bæredygtighed i scenekunsten – blandt andre med interesseorganisationen Bæredygtig Scenekunst NU, som holder seminarer, yder konsulentbistand til grøn omstilling af scenekunstneriske projekter og har udviklet scenekunstbranchens helt egen CO2-beregner.

Men selvom der altså også er helt konkrete, praktiske tips at hente i konferencens program, understreger Jens Frimann, at Nordic Street snarere er tænkt som et eksperimenterende rum for refleksion end en en løftet pegefinger. Kunsten skal til alle tider bevare sin frihed og autonomi trods grøn omstilling, mener festivallederen. For eksempel skal der stadig være plads til international turnévirksomhed, som indbefatter rejser.

“Vi lever i en global virkelighed, og det vil vi gerne holde fast i samtidig med, at vi tilgodeser den grønne omstilling. Selvfølgelig skal vi være bæredygtige, men kunst er vigtigere, end at vi kan få fem forskellige typer mælk i supermarkedet. Vi kan ikke gå på kompromis med kunsten i bæredygtighedens navn – men vi vil gerne være med til at finde og vise veje for kunstnerisk bæredygtighed.” siger Jens Frimann Hansen.

En respons på virkeligheden

Både når Jens Frimann planlægger PASSAGE Festival og Nordic Street er bæredygtighedsprincippet som en selvfølge tænkt ind i i afviklingen. Blandt andet er han og hans hold en del af Statens Kunstfonds udviklingsprogram ”Bæredygtig turné og udveksling”, som hjælper scenekunstaktører med at udvikle bæredygtige tilgange til internationale turnéer og samarbejder. Kunstnerisk sustainability er ifølge Jens Frimann en naturlig respons på den virkelighed, vi befinder os i på linje med andre samfundsproblematikker, der påvirker kunsten.

”I 00’erne arbejdede vi for eksempel meget med inklusion i udsatte boligområder, og nu handler det så mere om den grønne omstilling. Men dengang som nu går vi aldrig på kompromis med kunsten. Vi sagde ikke ‘nu skal alle indvandrere gå i teatret’ – og vi vil heller ikke være moralske omkring bæredygtighed og sætte kunsten i spændetrøje. Vi leverer ikke svarene, for vi ved godt, at kunstnerne alligevel kommer til at trække det i en retning, som vi ikke kan forudse. Og det er jo også det, der gør det til god kunst,” siger Jens Frimann.

Hvilke retninger, kunstnerne tager bæredygtigheden – og publikum – vil Nordic Street afsløre i weekenden i den kommende uge.

Nordic Street afholdes 9.-11. juni 2022 Helsingør, Helsingborg og online. Læs mere og find hele programmet her.

passage festival logo

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med PASSAGE Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...
Annonce
Nina Branner
Nina Branner
Uddannet i litteraturvidenskab og kulturjournalistik fra Universität der Künste i Berlin, og skriver om kultur og samfundsstof for blandt andre Dagbladet Information, Weekendavisen og Berlingske Medier.
Annonce

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med en generel bekymring over, at kulturen ikke får mere plads i medierne. Der bringes ikke...