Længe stod det hen i det uvisse, om Aprilfestival 2023 overhovedet ville blive en realitet. Men i november 2022 kunne Teatercentrum endelig melde ud, at Syddjurs Kommune ville blive vært for en forkortet weekendudgave af festivalen. Og det blev til tre dage med 155 forskellige teaterforestillinger for børn og unge præsenteret af 103 professionelle teatre.
Solen bragede ned fra en skyfri, blå forårshimmel, da Aprilfestival 2023 begyndte fredag den 20. april. Til trods for den komprimerede udgave af festivalen, der kun løb fredag til søndag, var der masser af nyheder på programmet.
Det er altid lidt af et puslespil, når en tur på Aprilfestival skal planlægges. Det gælder om at få set flest mulige forestillinger. Gerne forestillinger til forskellige aldersgrupper og i forskellige genrer. Dertil kommer det tidsmæssige aspekt, altså hver enkelt forestillings spilletidspunkt og varighed. Og sidst men ikke mindst, så er de fysiske lokationer for spillestederne lidt af et benspænd, når festivalen, som det var tilfældet i år i Syddjurs, er fordelt på 17 spillesteder i to byer.
For der er et stykke vej mellem Rønde og Ebeltoft. Cirka en halv times kørsel, hvis man vel at mærke selv er i bil. Ligeledes var der et godt stykke vej at gå mellem yderpunkterne af spillesteder i Ebeltoft, som fx fra Kvadrat til scenen ved Fregatten Jylland. Det betyder, at man ikke lige impulsivt kan smutte ind og se en anden forestilling, hvis noget bliver forsinket eller aflyst, hvilket jeg måtte konstatere flere gange på festivalens første dag.
Ikke plads til fejl i tætpakkede programmer
Dagen og festivalen startede for mit på Bøgehøj Kursuscenter i Ebeltoft med Teater Fantasts gennemgang af computerens historie i forestillingen Data Data for børn og voksne fra 6 år og op. Og gennemgang er egentlig et meget sigende ord for forestillingen, som for store deles vedkommende lige så godt kunne have været udformet som en undervisningsfilm.
Mange gode ideer havde fundet vej til den endelige forestilling, men nok også lidt for mange, hvilket fik Data Data til at føles temmelig lang. Det viste sig, at forestillingen da også var et helt kvarter længere end de angivne 60 minutter, hvilket gjorde det umuligt at nå frem til det planlagte næste punkt på dagsplanen. Denne type fejl i tidsangivelser kan vælte et helt dagsprogram, og jeg var bestemt ikke den eneste, der ikke nåede næste punkt på planen.
Der var ikke andre forestillinger lige i nærheden, som kunne nås. Men modsat festivalen i Esbjerg i 2022, så er både Ebeltoft og Rønde rig på steder, hvor man kan få en bid mad eller en kop kaffe – også i nærheden af de mange spillesteder, hvilket er en stor fordel for såvel børnefamilier som formidlere, der besøger festivalen.
Rovmord i iskolde omgivelser
Efter den forlængede pause gik turen videre til havnen. Selvom lokalet i Havnegården viste sig at være så isnende koldt, at det var svært at sidde stille, var forestillingen både ventetiden og kulden værd. For Parkteatrets Udenfor lands lov og ret, der bygger på en virkelig historie om et rovmord, er en medrivende, mørk forestilling, hvor især skuespiller Kristian Høgh Jeppesen med sit intense, skulende blik i rollen som efterforsker, får publikum til at krympe sig i sæderne.
Udenfor lands lov og ret er for unge fra 13 år, og dem var der heldigvis en del af til dagens forestilling, selvom halvdelen af publikumpladserne stod tomme. Måske var det vanskeligt at finde det rigtige sted på havnen, hvor det lokale bibliotek før i tiden holdt til.
En rask travetur rundt på havnen hjalp en smule til at få varmen igen efter de 75 minutter i det kolde lokale, men det blot for at opdage, at den næste forestilling på mit dagsprogram, Teater KrisKats Gnist for de 0,5-3-årige, var aflyst. Det kunne være smart, hvis festivalen via billetsystemet kunne udsende en mail om aflyste forestillinger, så man ikke går forgæves til en dør med en seddel, hvor der blot står “aflyst”. Det burde kunne gøres med et par enkelte klik i de fleste mailsystemer.
En hurtig gennemgang af festivalprogrammet viste, at der ikke var andre forestillinger i Ebeltoft, som kunne erstatte den aflyste. Den bedste mulighed var altså at haste til Rønde, hvilket kun var muligt, fordi jeg havde parkeret min bil på havneområdet. Men det lykkedes at nå til Rønde Idrætscenter i tide til at fange HiLS DiN MORs festlige og regnbuefarvede forestilling for de 6-12-årige, En kænguru som dig. En svært underholdende oplevelse med Mikkel Reenberg som den kækt dansende, homoseksuelle boksemester-kænguru, der trak op til flere latterudbrud fra dagens publikum.
Populære dukketeaterforestillinger
Lørdag var mit program inddelt med første halvdel i Ebeltoft og anden halvdel i Rønde. Nu hvor weekenden for alvor var begyndt, var der også markant flere mennesker og lidt mere festivalstemning med forventningsfulde børn og voksne i kø til flere af forestillingerne.
Dagen startede på EBIC, hvor cafeen meget betænksomt holdt åben, så morgentrætte besøgende lige kunne få sig en kop kaffe eller en juice før dagens første forestilling spillede kl. 9.30. For mit og mange andre besøgendes vedkommende var det BaggårdTeatrets Dengang vi åd verden for de 5-10-årige.
Der var fyldt helt op i salen til den søde og aktuelle dukkeforestilling om en isbjørn, der lever det gode liv med popcorn og energidrikke, som han betaler for med den is, han lever på. Bogstaveligt talt. Samspillet mellem de nuttede dukker, de smukke videoprojektioner af hav og stjerner og den stemningsskabende lyd fra kontrabassen gør Dengang vi åd verden til en virkelig fin helhedsoplevelse, hvor der er mange samtaleemner at tage fat på sammen med børn efterfølgende.
Og dukketeater er tydeligvis populært blandt både formidlere og børnefamilier. Næste punkt på mit program denne lørdag fortsatte ved Fregatten Jylland med Teater Refleksions Bænken for de 7-10-årige, hvor publikum måtte stuves helt tæt sammen. Med skarpe Tetris-evner blev der plads til alle fremmødte, så ingen måtte stå skuffede tilbage. Bænken er da også den fineste, ordløse dukketeaterforestilling i lille skala, som sætter spot på, at der er plads til os alle sammen, uanset hvor forskellige vi er. Og især den frække, langpelsede hund, der stjal både stok og strikketøj var populær hos både voksne og børn.
Dagens tredje – og for mit vedkommende sidste forestilling i Ebeltoft denne dag – var Teatret Møllen og Randers Teaters Æselhjerte, som spillede i Bøgehøj Kursuscenter. Der var pænt fremmøde, dog mest af voksne, til den hjertevarme og latterfremkaldende forestilling for de 8-12-årige om to, tvære brødre, der nægter at forsones, selv om de nu ejer forældrenes hus i fællesskab. En konflikt, som Lisbeth Knoppers herligt-stædige, hvidklædte engel uden vinger må træde til og bruge al sin snilde for at løse. Overordnet set måske en lidt altmodisch forestilling, men stadig velproduceret og med et kærligt budskab på hjerte.
Fra fulde sale til tyndt fremmøde
Anden halvdel af lørdagen tilbragte jeg i Rønde. Først i Rønde Idrætscenter, hvor Teater My og Teater Refleksion spillede dukkeforestillingen Om lidt er alting nu for de 3-8-årige. En fortælling om pigen, farmoren, farfaren, hønsene og de røde sodavand, som under overfladen rummer en fin kærlighedserklæring til barndomsminder og svundne tider med evig sommer. Forestillingen har et par år på bagen, men fremmødet var alligevel pænt – også med en hel del børn blandt publikum, der nød godt af de mange gentagelser og opremsninger, som fortællingen er bygget op omkring.
Men så var det også slut med dukkerne og teater for de allermindste for denne lørdag, for lige om hjørnet i bekvem gåafstand på Rønde Skole ventede DYNAMOs FUCKD, som spillede for en mere end almindeligt fuld sal. Proppet til bristepunktet vil nogen måske sige, men hvor der er hjerterum…
DYNAMO kalder selv meget sigende forestillingen for “en cirkusaktion for morgendagens rebeller” for de 8-18-årige. Og der var da også masser af anarki og vilde kampråb blandet ind i de vilde og imponerende artisterier, som de fire medvirkende leverede. Her fik publikum én på opleveren med alt fra trapezkunst og imponerende kropsstyrke til sære udklædninger og gakkede kampscener.
Dagens sidste programpunkt for mit vedkommende blev Teater Vs nye “teatertalk” Min sidste øl for unge på 14 år og op. Her var fremmødet desværre temmelig tyndt med kun et par få unge blandt tilskuerne til performer Frederik Ingemann Brandts personlige monolog om fordele og ulemper ved et heftigt alkoholforbrug. Det var en skam både for performer og for oplevelsen som helhed, der ganske enkelt manglede interaktion fra et ungt publikum. Man kan bare håbe, at energien vil blive højere, hvis publikumsrækkerne i stedet fyldes af skoleklasser, der måske nok med fordel bør være lidt ældre end den angivne grænse på 14 år.
Stille søndag med mange børn blandt publikum
Søndag var der blevet noget mere stille i Rønde. Byen lå ret øde hen, men i udkanten, hvor Rønde Skole og idrætscenteret ligger side om side, var der liv og legende børn både på legepladsen foran skolen og i cafeteriet ved idrætscenteret.
I et klasselokale på Rønde Skole havde Teatret St.Tv. netop fra morgenstunden fejret forestilling nummer 100 om Lille Myr. Men selvom det var forestilling nummer 101, de mange spændt ventende småbørn i alderen 2-5 år og deres voksne blev lukket ind til, så føltes det stadig som en fest. Med eminent nærvær og stor indlevelse fortæller Betina Grove Benji Davies’ historie om haletudsen Lille Myr og hendes forvandling til en frø. I et helstøbt scenografisk univers, hvor den skjulte verden under vandoverfladen skabes med bløde tekstiler og videoprojektioner på bagtæppet, fortæller Grove en historie, som hun selv leger med i, mens de mange små tilskuere på gulvet foran hende fascinerede så til.
Efter forestillingen var der tid en gåtur op gennem Rønde, som viste sig at være helt tom og stille. Selv Kulturhotellet, hvor Syddjurs Egnsteater holder til, virkede forladt. Aprilfestival 2023 var langsomt ved at klinge af, så jeg gik tilbage til Rønde Idrætscenter for at opleve Teater Patraskets nyeste forestilling for de 5-10-årige, Bjørnen som ikke var.
Bjørnen som ikke var er en herlig, samfundsrevsende fortælling, der bygger på Frank Tashlins børnebog fra 1986, hvor en bjørn vågner op fra sin vintersøvn blot for at opdage, at skoven er blevet forvandlet til en travl fabrik. Forestillingen får den helt særlige Patrasket-stil, hvor musik, fortælling og skæve påfund går op i en højere enhed – og hvor publikums fantasi sættes i spil, fordi intet egentlig ligner det, det skal forestille at være.
Lige så øde, som gaderne i Rønde lå hen, lige så stuvende fuldt var der til dagens to forestillinger, hvor også mange lokale børnefamilier benyttede sig af muligheden for gratis teateroplevelser. Ifølge arrangørerne blev der uddelt næsten 16.000 billetter til Aprilfestival 2023, så de tomme gader var nok mere en konsekvens af de geografisk spredte spillesteder end et tegn på, at festivalen manglede besøgende. Der er ingen tvivl om, at Aprilfestival rent stemningsmæssigt har fungeret bedst i de kommuner, hvor alle spillesteder ligger inden for rimelig gåafstand, som det fx var tilfældet i Hjørring 2019 og i sommerudgaven i Holbæk 2021.