Bikubenfonden lancerer en ny film i deres Artistic Practice serie. Denne gang er det med scenekunstinstruktør Anja Behrens, hvis kunstneriske praksis udspringer fra de forstyrrende eksistentielle grundtoner, vi ikke altid kan få kontakt med i vores hverdag. Derfor er hendes metode at arbejde med ritualer og visuelle abstraktioner, der bringer kroppens intuition frem.
“Jeg tror, at kunsten kan give os en følelseskontakt, som vi ikke altid har i hverdagen. Den kan gøre det nemmere for os at rumme det svære eller mørke, fordi det bliver mindre farligt, når det frembringes gennem kunstens filter,” siger Anja Behrens.
Det er også derfor, hun insisterer på, at hendes bidrag til kunstneriske processer, er at afholde sig fra intellektuelle analyser i de indledende faser, så intuitionen og det visuelle kan åbne sanserne – både for hendes medskabere i den kunstneriske proces og for publikum.
Teatrets transformative potentiale
Den tyskfødte instruktør har gennem en lang praksis og iscenesættelsen af en række forestillinger i både Danmark, Østrig, Tyskland og Schweiz, insisteret i sin tro på, at både arbejdet med og oplevelsen af teater kan være transformativt for mennesker.
”For mig personligt kræver skabelsen af scenekunst, at vi skaber et fælles rum, hvor vi både kan fejle og blomstre. Når arbejdet lykkes, så oplever jeg en smuk synergi, hvor alle teatres fagligheder samler sig og finder løsninger. Den visualitet, vi skaber med kroppe, scenografi, lys og lyd, giver mulighed for, at vi i fællesskab kan få en dyb kontakt til det emotionelle”, uddyber Anja Behrens, som er aktuel med flere nye iscenesættelser i efteråret 2023.
Artistic Practice med Anja Behrens
I den nye film, ”Artistic Practice” med Anja Behrens, stiller hun de fundamentale spørgsmål: ”Hvordan ser fortabthed ud? Hvordan ser tomhed ud? Hvordan ser afgrund ud?”
For Behrens er det spørgsmål, der ikke nemt lader sig besvare gennem den konkrete virkelighed, men hvor netop scenens visuelle abstraktioner kan give beskueren mulighed for at være i livets svære momenter og gå til grænserne af det eksistentielle – uden at gå i stykker.
De universelle spørgsmål Behrens behandler i scenekunsten tager ofte udgangspunkt i en radikal nyfortolkning af klassiske fortællinger – som for eksempel Platons Symposion, Homers Odysséen og Teatertrilogien Furier med Fædra, Elektra og Kassandra.
Eksperimenterende, tværkunstnerisk kollektiv
Når det ikke er genfortolkede klassikere, der fylder scener og sale, er Behrens også en af fire medlemmer i kunstnerkollektivet Logen, der siden 2014 har insisteret på at udfordre den kollektive proces, det klassiske produktionsforløb og det intime, rituelle møde med publikum.
Ønsket er blandt andet at skabe et laboratorium, hvor Behrens udfordrer sig selv – sammen med kollektivet – i at udfolde kunstneriske metoder udover egne fagområder. Det skaber både visuelle, performative og konceptuelle værker, som involverer publikum på usædvanlige måder, for eksempel i regi af det tværæstetiske eksperiment Toaster.
Tager scenekunsten nye steder hen
“Behrens’ spændingsfelt mellem store klassikere og store eksperimenter skaber et fortættet rum, hvor alment menneskelige følelser sættes i spil. Hun er en instruktør, der fortæller med en kraftfuld visualitet og med sit særlige tværæstetiske udgangspunkt, er hun et stærkt bud på, hvordan scenekunsten kan bringes nye steder hen – også uden for Danmarks grænser,” siger Dina Vester Feilberg, kunstchef i Bikubenfonden.
Se den nye film ”Artistic Pratice” med Anja Behrens, hvor du også møde Luk Perceval, der i samtale med Anja Behrens gennem Københavns gader, udfolder hendes arbejde og kunstneriske praksis.
“Seeing Anja’s work, I became aware that – although we both speak a different theatrical language – her universe is extremely personal and shows a sensitive and clear perspective. Her theatre is sensual and strong, shocking and tender, brutal and compassionate. Her position in the landscape is unique,” fortæller Luc Perceval, der anses for at være en af Europas store nytænkere af scenekunsten.
Om Anja Behrens
Anja Behrens er født i Hamborg og er uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole i 2014. Siden 2014 har hun iscenesat forestillinger over hele Danmark og i Østrig, Tyskland og Schweiz. På Det Kongelige Teater har hun opsat Symposion (2019), Odysseen (2022) og København (2022), mens hun på Aarhus Teater har iscenesat Ordet, som i 2020 modtog Årets Reumert for bedste forestilling.
I 2021 har Anja Behrens desuden iscenesat den moderne opera, Nordkraft, som blev nomineret til Årets Reumert for bedste opera. I 2021 har hun lavet det teatralske filmværk Requiem for en tidsalder – hendes første eksperiment med film, som hun lavede på baggrund af en performance med Sydhavn Teater, der blev vist samme år på CPH Stage.
Et videre udvalg af hendes iscenesættelser i Danmark er Selvmordets Anatomi (2019) og Den Kaukasiske Kridtcirkel (2022), begge på Teater Republique, og Underkastelse (2018) og Sort Vand (2017), begge på Betty Nansen Teatret, samt det Reumertnominerede stykke Rose (2015) på Team Teatret.
I Tyskland har hun lavet opsætningen Schrottplatz (2016) på Deutsches Theater og Das Letzte Feuer på Schauspiel Hannover (2023), mens hun på Luzerner Theater i Schweiz har sat stykket Ödipus Stadt op (2016). Da hun endnu var under uddannelse, blev hendes opsætning af Orestien (2013) desuden vist på Fast Forward Festivalen i Tyskland.
Om Artistic Practice
Artistic Practice er et person- og værknært filmportræt af en dansk kunstner, kunstnerduo eller gruppe med særlig lovende praksis og potentiale. Bikubenfonden stiller Artistic Practice til rådighed for kunstnerne som et led i en internationalisering af dansk kunst. Formålet er at bidrage til at løfte og styrke kunstnernes synlighed i deres videre karriere.
Læs mere om Artistic Practice her.