EsbjergRevyen 2024 bobler let over scenen i Trine Gadebergs skarpe, musikalske instruktion, der får det bedste frem i alle på holdet. Revyen har som altid en håndfuld velafprøvede numre med blandt de nye og giver også gensyn med Esbjerg-klassikere som borgermødet og provinsparret på shopping.
Revysæsonen har bredt sig ud over hele året, og Esbjerg er for andet år i træk placeret ved vintertide. Er der koldt ude, bliver der hurtigt varmt inde, hvor der er fuldt fart på revyen, der igen i år især er i familie med Hjørring Revyen. Trine Gadeberg instruerer atter og har ud over en håndfuld numre også taget Preben Kristensen med til Esbjerg i år.
Bliver Fanø sænket eller solgt?
Ligesom i Hjørring skal man lede længe efter politiske parodier, men hvad gør det, når man får en stramt komponeret, skarpskåren revy, der i stedet gør læsterligt grin med tidsånden.
Den fortsatte beretning om brandingen af Esbjerg kan stadig noget og er især en glansrolle for Jan Svarrers forfjamskede embedsperson, der har svært ved at holde styr på borgermødet og budgettet, som brandingkonsulenten næsten har spist op selv. Om Fanø bliver sænket eller solgt, henstår stadig i det uvisse. At Trine Gadebergs speedsnakkende borger fortsat vil presse på, hersker der til gengæld ingen tvivl om.
Hun har også taget Pelle på femogethalvt år med. Han har været til Drag Queen Show, hvilket naturligvis udløser nok et bramfrit skænderi mellem hans forældre. Pelle refererer med stor indlevelse deres standpunkter, men er ikke selv i tvivl om, hvad han identificerer sig som. Værre står det til i den klassiske butiksketch, hvor spørgsmålet om repræsentation forhindrer sketchens afvikling og ender i beskyldninger om den rene “fanøfobiske, kropshadende guitarshaming”.
Musikkomik og boybands fra alle tider
Musikken fylder meget i år, hvilket blandt andet Esbjerg-debutanten Teit Samsø sørger for. Han fik Årets Talentpris til Revyernes Revy 2023 for sit dansante enmandsmedley Teit-fever, som kommer til Esbjerg fra Sønderborg Sommerrevy Show. Han brillerer i front for boybands fra alle tider, hvor en god idé forløses finurligt på tværs af generationer, og gør i det hele taget en virkelig god figur med supertiming og strålende nærvær.
Preben Kristensen stråler på sin side som the odd one out i flere numre, hvad enten han med Dario Campeotto-lyd hylder Esbjerg, mens de tre andre remser tidens kriser op i åbningsnummeret, giver den som lakonisk strikkende PA i kommunen, eller sælger dyr fransk vin til Trine Gadeberg og Jan Svarrers obligatoriske provinspar på besøg i den store by.
Leif Fabricius og Henrik Baloo Andersens tænksomme vise om Putin Byens stolte søn er stadig stilfærdigt smukt i Preben Kristensen fremførelse, mens han får lov at gakke mere igennem i Jan Svarrers løgficerede, modstræbende hyldestsang til veganisme, Ingen forskel. Et særligt fint greb er Preben Kristensen og Trine Gadebergs duetter, hvor Can You Feel the Love Tonight fra Løvernes Konge er lydtæppet om en fjollesjov Tarzan-sketch, mens sangen står for sig selv i Niels Hausgaards skønne musikkomiske skænderi i Ægteskabsopera.
Nissesex og smægtende ballader
Jan Svarrer lader fint mimikken tale i hans egen – lidt lange – volapykduet med sig selv om nissesex i buskene, mens han også får vist elegance sammen med Teit Samsø i deres tiptoe-hyldest med hat og stok til Daisy, “der gør os crazy”.
Trine Gadeberg medvirker i 13 af revyens 21 numre, hvilket er en kraftpræstation i sig selv, som hun uden dikkedarer trækker sikkert hjem. Hun kan den klassiske sketchs timing til fingerspidserne og har i år igen instrueret en revy, der bobler let over scenen og får det bedste frem i alle spillere, inklusive sig selv. Jens Frausing lader lyset svøbe sig om holdet og har en fest med alskens koreografier, mens Peter Bom atter leverer på bedste vis bag klaveret.
EsbjergRevyen 2024 er en fin blanding af gammelt og (mest) nyt, der i år næsten hælder mod revyens rødder i varieteen med smægtende ballader, storladne sangnumre og kække koreografier.
Tekst og musik: Jan Svarrer, Vase & Fuglsang, Rasmus Krogsgaard, Trine Gadeberg, Kasper Le Fevre, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Preben Kristensen, Søren Anker Madsen, Henrik ’Baloo’ Andersen, Niels Hausgaard, Leif Fabricius m.fl.
Instruktion: Trine Gadeberg. Scenografi, koreografi og med-iscenesætter: Jens Frausing. Musikalske arrangementer: Peter Bom.
Medvirkende: Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Jan Svarrer, Teit Samsø og kapelmester Peter Bom.
Esbjerg Revyen spiller 1. – 24. februar 2024 i i Musikhuset Esbjerg.