Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Klimasalon #5 satte spot på bæredygtige initiativer og kunstens evne til at styrke samtalen 

Som en del af CPH Stage har Bæredygtig Scenekunst NU netop afholdt klimasalon #5. Her mødtes aktører fra branchen for at tale om, hvordan scenekunsten kan være med til at starte den livsnødvendige “klimarevolution”. ISCENE var med og giver her et overblik over dagens indhold.

”Prøv det lige. Luk dine øjne.
Og lad udåndingen give slip på alle dine løgne.
Indhalér. Helt ned i din mave.
Hvad ser du for dig? Måske en frodig, frugtfyldt have”.

De fire verselinjer med enderim var en del af den åbningstale, som Christian Gade Bjerrum holdt, da Scenekunstens Klimasalon #5 blev afholdt på CPH STAGE fredag før pinse.

Kolde tal og stof til eftertanke

Sammen med makkeren Jacob Teglgaard har Christian Gade Bjerrum i Bæredygtig Scenekunst NU stået i spidsen for at samle scenekunstens aktører og arbejder sammen med branchen på at styrke bevidstheden om CO2-aftryk og bæredygtighed.  

Dagen bød på en lang række oplægsholdere fra scenekunstens egne rækker og institutioner med lignende udfordringer og bud på handlemodeller. Her var masser af stof til eftertanke formidlet i alsidige formater fra følsom poesi til kolde tal og konkret fakta til fremtidig inspiration. 

klimasalon bæredygtig scenekunst cph stage
Klimasalon #5, Bæredygtig Scenekunst NU og CPH Stage. Foto: Jesper Juul

En stor glæde var at se kunsten som et aktiv i den igangværende klimasamtale. Dagens moderator Nina Bendixen, der selv er klimakender og foredragsholder, fortalte om at tabe 200.000 lyttere, da hun ville introducere den nyeste IPCC-rapport (rapport fra FN’s klimapanel  the Intergovernmental Panel on Climate Change) til lytterne. Folk magter ikke at høre om den igangværende klimakatastrofe, fordi vi simpelthen ikke aner, hvad vi skal stille op.

Klimapsykologer har påpeget, at grafer og statistikker gør os handlingslammede, så der skal nye formidlingsformater i brug, og her har kunsten en essentiel rolle at spille.

LÆS OGSÅ: Rethink Scenekunst Nu: Vidensdeling er essentiel for en grøn omstilling i dansk scenekunst

Klimakrisen som spoken-word

Filmskaber og aktivist Madeleine Kate McGowan foldede derfor klimakrisens alvor ud i et benhårdt og følsomt poetisk spoken-word format. Vi blev mødt med en hilsen til luften: ”At leve er at leve i dig luft,” lød det i McGowans sansemættede fortælling, der lod billedstærk poesi og aktuelle klimaspørgsmål smelte elegant sammen med fakta fra den seneste IPCC-rapport.

Klimaforandringer er ikke fremtiden, det er nu. Menneskene har destabiliseret klodens 8000 år i balance. Alle effekter er langt mere dramatiske end først antaget. Migration, tørke, sult. Det handler ikke kun om teknologiske løsninger, men om kultur, fortællinger og måden, mennesket ser sin plads i verden, lød det fra McGowan, der lod fakta flette sammen med fortællinger om Amazonas, der brænder, og ”luften, der blev så synlig, at vi ingenting kunne se.”

klimasalon bæredygtig scenekunst cph stage
Klimasalon #5, Bæredygtig Scenekunst NU og CPH Stage. Foto: Jesper Juul

Et sansemættet, smuk og yderst skræmmende indspark, som i den grad fik os til at lytte, huske og midt i de mørke udsagn ane kunsten som en del af det, der kan skubbe klodens tilstand et bedre sted hen. 

Christian Bason fra New European Bauhaus, der er et tværfagligt europæisk initiativ med partnere på tværs af landegrænser, spurgte: Hvordan kan vi gøre en forskel for den store klimaudfordring, vi står overfor? Kan kunst og kultur gøre en forskel? 

Bason gennemgik en række konkrete initiativer, New European Bauhaus arbejder med, og havde en lang række spørgsmål og citater med, fordi det at flytte samtale til handling kræver nye blikke og samtaler om samfundet. Han stillede blandt det retoriske spørgsmål: Er denne måde at leve på meningsfuld, retfærdig, smuk?

LÆS OGSÅ: Rethink Scenekunst NU – CO2-beregning er kun én af flere måder at skabe bæredygtigt teater på

Fokus på omstilling

Der var kræset for dagens deltagerne i form af de mange oplægs forskellige formater og indholdsfokus, som også bød på indspark fra branchen selv med konkrete cases, ønsker, inspiration og visioner for fremtiden.  

Direktør på CPH Stage, Morten Krogh, fortalte om deres igangværende tiltag frem mod at blive en mere grøn festival. En omlægning, der bl.a. har ført til undersøgelse af eget forbrug, genbrug af materialer og har fået festivalen med i et internationalt udviklingsprojekt med LIFT festivalen i London. Fremadrettet vil CPH Stage også hvert år præsentere en forestilling, der sætter fokus på bæredygtighed og monitorere og afdække forbrug i forbindelse med opsætninger og turné af forestillinger. 

LÆS OGSÅ: Nordic Street – Nordens første konference om bæredygtig scenekunst

Dansk Teaters direktør, Peter Mark Lundberg, var ligeledes blandt talerne og begrundede branchens støtte til en fælles bæredygtighed: ”Fordi det forventes af os af både publikum, medarbejdere, vores omverden – men også for, at vi kan se os selv i øjnene og gøre vores for at gøre verden bedre.”

klimasalon bæredygtig scenekunst cph stage
Klimasalon #5, Bæredygtig Scenekunst NU og CPH Stage. Foto: Jesper Juul

Bæredygtige tiltag fra branchens aktører

Branchen er i fuld gang med at blive mere bæredygtig, med alt hvad det indebærer af gode erfaringer og udfordringer. Camilla Iisager Petersen, chefkonsulent hos Det Kongelige Teater, kom omkring kompleksiteten i registrering og måling og fortalte, at teatret om kort tid sender en spørgeskemaundersøgelse ud til deres brugere for at kortlægge deres transportmønstre.

Anne Katrine Madelung fra Teater Hund & Co. fortalte om deres strategiske værktøjer, som de har brugt i hele virksomheden fra marketing til produktion og drift. Og Anders Duus Østergaard, der har udviklet platformen med CO2-beregner for Rethink Scenekunst NU, fortalte kort om nogle af de komplekse problemstillinger, der følger med ved beregning og registrering af CO2-aftryk. Fx er træ mere klimavenligt end flamingo, men træ er tungere i transport og dermed giver det et højere CO2-aftryk.

”De erfaringer skal vi dele som branche for at blive inspireret af de initiativer, som viser sig at være gode og bæredygtige,” pointerede Anders Duus Østergaard. 

klimasalon bæredygtig scenekunst cph stage
Klimasalon #5, Bæredygtig Scenekunst NU og CPH Stage. Foto: Jesper Juul

Klimarevolution nu!

Gitta Malling, bestyrelsesleder for Statens Kunstfond og udvalgsleder i Projektstøtteudvalget for Scenekunst, fortalte, hvordan fonden fungerer i forhold til private fonde og om den forrige bestyrelses grønne bæredygtighedsprofil, som den nuværende bestyrelse arbejder videre på. Der skeles bl.a. til det engelske Arts Councils system, hvor ansøgere skal måle deres klimaaftryk for at komme i betragtning til statsmidler. 

I Danmark kan Statens Kunstfond, anbefale men ikke kræve, at der måles CO2-aftryk, for at ansøgere modtager støtte. Gitta Malling oplever dog en stor interesse for at gøre kunsten bæredygtig, og håber, der kan udarbejdes nogle retningslinjer for, hvordan fremtidige projekter får indtænkt bæredygtighed, så nye initiativer og værktøjer fra kunstverden også kan give inspiration til andre dele af samfundet. 

LÆS OGSÅ: Klimasaloner – fokus på partnerskaber og videndeling på tværs af sektorer

Dagen blev afrundet med oplægsholder Astrid Moth fra Urban Goods, som gerne ville være en bjørn, hvis hun var et dyr. Nuttet med slagkraft, som hun selv sagde. Moth startede en samtalesalon, hvor vi mødte sidemanden med en uddelt flipflapper, der udfordrede vores eget liv i mødet med en mere klimavenlig verden. Samtalen var sat i søen ud fra devisen: Lad os starte klimarevolutionen nu. 

Og med dette slagkraftige budskab sluttede dagens yderst indholdsrige klimasalon med barske sandheder og håb for fremtiden, hvis vi tør sætte handling bag samtalen.  

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...